joi, 17 decembrie 2015

Moscova: Cap.6 - Fantastica lume a Matrioshkilor


Poate va intrebati de ce spun ca aceasta postare este despre matrioshki iar galeria foto incepe cu Mos Craciun. Ei bine,in primul rand, nu este Mos Craciun ci Mos Gerila :) iar in al doilea rand ... cred ca motivele sunt evidente. Primul ar fi ca sunt minunati impreuna, al doilea ar fi ca sunt de sezon, al treilea ar fi ca sunt minunati, si al patrulea ar fi pentru ca sunt minunati pur si simplu. Iar pentru cei care nu ii cunoasteti, va rog sa faceti cunostinta cu : DED MOROZ SI SNEGUROCHK ( Mos Gerila si nepotica lui). Ei sunt cei care aduc cadouri copiilor din fosta Uniune Sovietica, singura parte a lumii unde Mos Craciun /Gerila este ajutat de un personaj feminin.Iar aceste papusele reprezentative, sunt sculpturi in lemn (efectiv foste buturugi de lemn aduse la viata de maini iscusite). Le-am luat in mana si se puteau observa la baza, nervurile copacului mama). Da, cam atat de creativa este imaginatia unui artist! Uitati si voi ce frumusete a putut iesi dintr-o bucata de lemn "modelata" de o armata de artisti. Unii le aduna, altii le supun unor tratamente speciale dupa care le sculpteaza iar apoi le picteaza. Iar rezultatul, iti umple inima de bucurie.O frumusete care iti taie respiratia.Le-am admirat cu drag, ori de cate ori mi-au iesit in cale in toata perioada sederii mele.M-am gandit chiar sa aduc acasa "perechea aducatoare de cadouri" insa am decis ca nu am suficient loc in bagaje. In schimb l-am convins pe un coleg din Statele Unite care, desi nu avea in plan, a cumparat si un Ded Moroz si o Matrioshka :) Cum o fi ajuns cu ele acasa, nu stiu exact dar stiu clar ca pentru asta ai nevoie cu siguranta un bagaj in plus.Si mai stiu ca sigur a impresionat toti prietenii americani cu ele. Asa ca, un mic sfat : daca ajungeti in Moscova fiti pregatiti cu un bagaj aditional dar mai ales cu un buget substantial pentru minunatiile care va vor incanta privirea.

Da, recunosc, ma declar o maaaaaaaaaare iubitoare a matrioshkilor  motiv pentru care aceasta postare este subiectiva si va parea infinita. Am fotografiat totul. Sper sa va bucure si pe voi cel putin la fel de mult cum m-a  bucura pe mine. Bineinteles ca munca migaloasa in realizarea lor este evaluata corect (pentru cele la care sunt realizate manual, bineinteles). Cele mai multe dintre ele sunt exagerat de scumpe la prima vedere. Mie mi-a luat trei saptamani sa ma impac cu gandul ca voi fi nevoita sa platesc  o avere pe o papusa  :) Dar, daca tot am ajuns in lumea lor,  am vrut sa mi-o achizitionez pe cea mai frumoasa din lume. A fost o misiune foarte grea. Ca orice ramura artistica si matrioshkile au pictori diferiti. Ii puteai recunoaste usor dupa trasaturile fetei papusii. Daca sunteti atenti, puteti imediat sa diferentiati stilurile.Erau foarte creativi. Competitia fiind mare, fiecare incearca sa aduca ceva nou. Am gasit de la matrioshki clasice, la matrioshki moderne, la matrioshki amuzante (gen Putin, fotbalisti, artisti internationali etc), matrioshki de la 3 la 20 de piese, mai mari sau mai mici (ca sa intelegeti, cea mica din setul de 20 era atat de mica incat mi-a fost oferita o lupa ca sa pot vedea ca este chiar si ea pictata asa cum trebuie). Picturile transpun de obicei imagini din basmele lui Puskin, povesti de iarna, aproape mai tot timpul apare si faimoasa troica, traditii si dansuri rusesti si multe alte picturi care mai de care mai creative. Insa, judecand dupa trasaturile fetei matrioshkii, din punctul meu de vedere, un singur artist era cel mai bun dar bineinteles ca si pretul lui era pe masura.

Am nimerit in raiul matrioshkilor si desi a fost foarte, foarte greu, mi-am ales in final matrioshka visurilor. Este "magnetul meu de frigider" dar mai ales, este si ea un vis implinit: adica acea matrioshka blonda, cu parul lung si impletit, tanara si ultra-colorata ( exact asa mi-am imaginat eu tot timpul matrioshka perfecta). Acum am sa va rog pe voi (avand in vedere criteriile pe care le-am expus) sa ghiciti care este matrioshka castigatoare :D

Va invit deci in calatoria din lumea matrioshkilor, dar nu numai. Veti mai gasi alaturi de ele: saluri rusesti cu impreimeuri halucinante, oua faberge, haine traditionale rusesti, covoare, cutii de lemn pictate manual, multe alte tipuri de papusi si era cat pe ce sa uit, minunatele samovare a caror picturi va vor face sa va indragostiti pur si simplu, sa va doriti sa participati la ritualul ceaiului rusesc dar mai ales sa aveti la voi acasa o astfel de opera de arta. Desi stiam de existenta samovarului, nu mi-am imaginat niciodata ca exista un ritual al ceaiului iar ceaiul in sine este atat de iubit in Rusia. Chiar daca poate nu se ridica la rangul ritualurilor din Asia tot are particularitatile si frumusetea lui. Acum, dupa ce am vizitat Moscova, am devenit si eu o mare iubitoare a ceaiului si a servirii lui cu prajiturele sau dulceata, dar mai ales a modului in care aceasta traditie aduna impreuna familia si prietenii. Numai cand ma gandesc la ceai mi se inunda inima de un sentiment bun de iubire, prietenie, caldura sufleteasca si liniste. Da, este un obicei pe care incet, incet, il adopt cu drag si il introduc in rutina vietii mele ca pe o escapada in lumea prietenoasa a armoniei si a prieteniei. In caz ca va intrebati, nu, nu voi renunta la cafea. Cafeaua are si ea aroma si locul ei special in inima mea. Iar inima mea e mare si lucrurile bune, aducatoare de armonie, isi vor gasi tot timpul locul in ea :)

Mai vreau sa adaug un mic amanunt.Locul ideal in care sa cumparati suveniruri in Moscova si mai ales sa vedeti in realitate majoritatea lucrurilor de mai jos este Izmailovsky market, un loc de poveste care spune multe povesti.

Va invit acum sa va colorati sufletul in Galeria Culorilor Rusesti :)










































































































Ornamente pentru braduld e Craciun. Toate din lemn, pictate manual.



Faimosul "spargator de nuci"




Matrioshka de mai jos costa 21.000 Ruble (va reamintesc cursul valutar aproximativ 1 EUR= 71 ruble)


































































































Sper ca v-am adus bucurie in suflet si inspiratie voua celor carora va place sa creati

Viata E Fantasticaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! 

Cu drag Carmen L.

3 comentarii:

  1. Vai, ce minunatii! Spune-mi, te rog, ca ti-ai luat un cojocel, o pereche de manusi sau ciorapi...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hei Mimisa, eram sigura ca o sa iti placa la nebunie!Nu, nu mi-am luat nimic din cele enumerate desi iti spun sincer, as fi vrut sa imi iau de toate. E foarte usor sa iti pierzi cumpatul acolo :D Pupici

      Ștergere

Patrunde in Lumea Mea Fantastica si spune-ti parerea! :D