luni, 10 august 2015

Nigeria:Cap.8 - Despre viata fantastica din Nigeria

Aveam bineinteles, si localnici care munceau in "resort". La receptie, erau trei care munceau in ture. Pe unul, dupa prima saptamana il puteam recunoaste, i-am retinut chiar si numele. Pe ceilalti doi, nici o sansa.Ii confundam rau, si in conditiile date, asteptam pe altcineva din  preajma mea sa le rosteasca numele si abea apoi vorbeam si eu cu ei intrebandu-i de sanatate.Si totusi, in ultima saptamana, parca am reusit sa ii diferentiez. Si uite asa am putut constata ca Tom era de fapt foarte serios si greu de comunicat cu el. Daca am vazut asta, nu l-am stresat nici eu. Pana cand, in ultima zi, m-am dus sa-i predau cheia, si el, ca printr-o minune, a vorbit. Si ce credeti ca mi-a spus, asa din senin: "haide, intreba-ma, ca stiu ca ai multe sa ma intrebi". Am fost oarecum luata prin surprindere. L-am privit mirata, si el, nu a mai asteptat sa intreb si a inceput.Era ca un butoi gata sa explodeze.Avea atat de multe pe suflet si atata nevoie sa se descarce incat... De ce m-a ales pe mine? nu am nici o idee dar ma bucur ca a facut-o.Mi-a povestit multe lucruri despre tara lui. Lucruri care il dureau. Lucruri pe care nici el nu le intelegea de ce trebuiau sa fie asa cum erau.Si mi-a spus care este de fapt problema in Nigeria. Totul se rotea in jurul unui singur cuvant asa cum se roteste Pamantul in jurul axei sale.Singura diferenta este ca , acel cuvant trebuie sa aduca liniste acolo unde este prezent, rostit, folosit, aplicat.

In primul rand tara este dezbinata in 36 de state. Este o tara independenta din 1960, care intre 1967-1970 s-a confruntat cu un Razboi Civil fiind  deci o tara tanara cu inca mari probleme de rezolvat.Este supranumita "Gigantul Africii". Imaginati-va, are aproximativ 174 milioane de locuitori dar niciodata nu s-a facut un recensamant oficial. Iar acest numar este atat de estimativ incat, marja de eroare poate fi ingrijorator de mare. Nu stiu ce parere aveti voi dar pe mine ma cam sperie aceasta cifra. Aceleasi statistici aproximative spun ca un numar mai mare de locuitori locuieste de fapt in nord si partea central-vestica adica, acea parte a tarii condusa sau majoritar musulmana. Si aici am ajuns la problema tari, vazuta prin ochii  tristi si ciocolatii a lui Tom: RELIGIA. In sud si central-est predomina biserica anglicana. Asa cum mi-au spus colegii mei localnici, nu neaparat ca pe un repros ci ca pe o constatare ca "voi ne-ati adus religia in tara si acum noi suntem mult mai dedicati decat voi".Sunt foarte credinciosi si respecta cu strictete regulile bisericesti. Se impraca frumos, cu cele mai bune haine si nu lipsesc de la biserica in nici o duminica.Mi-ar fi placut sa ii insotesc intr-o duminica. Cred ca se creaza o atmosfera de liniste si calm, unitate si intelegere macar in acele cateva ore petrecute acolo.

Si atunci poate va intrebati cum poate religia sa creeze probleme. Dupa cum va spuneam, exista impartirea chiar si teritoriala, intre musulmani si anglicani. Musulmanii vor majoritate. Simplu! Iar diferenta este ca religia lor le permite sa o obtina chiar cu orice pret, in timp ce religia catolicilor anglicani, ca majoritatea celorlalte religii, promoveaza pacea, iubirea, linistea si intelegerea intre semeni. Din dorinta castigarii majoritatii a  aparut acea grupare terorista (a carui nume refuz sa il mentionez aici) care, in numele religiei, imprastie teroare in jurul ei. Cum spunea Tom, cica statisticile intrene spun ca numarul populatiei din nord si central est sunt mai mari decat in sud  Atunci cand traiesti in mijlocul lor se schimba clar abordarea si incarcatura emotionala pe care ti-o transmit este mult mai mare.Pentru noi reprezinta inca o stire in ziar, pentru ei insa, este teroarea de zi cu zi. Fiecare  zi, fiecare ora, fiecare clipa este marcata de grija pentru securitatea proprie. Pe mine ma revolta in primul rand ideea ca, in fapt, multe probleme se invart in jurul religie. De ce religia?Si de ce ar trebui sa fie asa? Sunt multe de spus aici, dar sincer, nu asta imi propun.Exista alte  publicatii care despica acest fir dureros in firicele mici si le prezinta in toate unghurile.Dar eu tot revoltata raman. Numai ca, nu pot face nimic.

Iar a doua problema a lor sunt banii si traficul de influenta.  De ce? Pai stiati ca in 2014 a devenit cea mai mare putere economica din Africa, surclasand  astfel Africa de Sud.Iar in top mondial este a 20-a putere economica.Sa fii o asa mare putere economica si sa te inconjori de atata saracie...!Este clar o problema undeva. O pot numi fara retinere "saraca tara bogata". Este trist, si pacat sa vezi o tara cu atatea resurse naturale si cu potential sa ajunga in halul asta.Se spune ca sunt cea mai corupta tara din lume. Am sa va recomand sa cautati pe u-tube inteviul in care ministrul nigerian Farrakhan il pune la punct pe Mike Wallace atunci cand acesta afirma ca "Nigeria este cea mai corupta natie din lume". Veti vedea inversunarea unui nigerian.Asa cum ii placea si lui Tom sa spuna, nigerieni sunt oameni calmi si draguti dar...Domne Fereste sa-i enervezi. Sunt iuti de manie si necugetati. Si daca adaugi la asta si lipsa de educatie...va pot spune ca multe probleme se pot ivi din toata aceasta combinatie otravitoare.Dupa cum vedeti, si la ei are putere acea expresie "Dezbina si condu" care si-a dovedit veridicitatea de-a lungul intregii istorii si care inca se aplica si este "inghitita" de populatia atator popoare, si aici ma refer nu numai la Nigeria...


De cate ori aveam timp stateam de vorba cu ei. Sunt oameni buni, dar care se vede ca au crescut in mediu ostil. Oricat de educati ar fi au tot timpul frica in san. Aceeasi frica ca si mine pana la urma, care sunt doar un vizitator. Asta ma face sa ma gandesc ca probabil nivelul de violenta este mult mai mare decat putem realiza.Una dintre localnice mi-a povestit in timpul pranzului ca a vazut cand era mica filmul "Nasul".Si acolo "Nasul" intotdeauna avea grija ce loc isi alege sa stea la masa astfel incat sa aibe vizibilitate la tot localul si sa aibe spatele asigurat in cazul unui atac. Este un lucru pe care ea il aplica in fiecare zi, iar in ziua respectiva ni l-a povestit si noua.In acel  moment  m-am uitat imprejur si am remarcat ca eu aveam cel mai prost loc la masa din punctul asta de vedere.Noi, ceilalti, nu suntem clar creati sau pregatiti sa traim intr-un astfel de loc.Nu stim sa supravietuim acolo. Nu ne-am antrenat pentru asa ceva. Ganditi-va, colega mea era nascuta in localitatea in care au fost cele mai mari probleme in ultimii ani create de acea grupare terorista (nu voi da nume), motiv pentru care nu s-a mai intors acasa, in satul natal, de aproximativ 15 de ani. Deci cum credeti ca a fost copilaria acestui om?Dar viata lui de pana acum? Va spun eu: nici nu cred ca va puteti imagina.

Va amintiti, in Indonezia, Jakarta, va povesteam ca nu se poate merge pe strada pe jos pentru ca este periculos?Ei bine, Bruce ne-a povestit ca a fost un caz cu un angajat proaspat sosit in aceasta tara care a incercat sa traverseze strada (mare imprundenta) si a fost lovit mortal de un autobuz numit Trans Jakarta (un fel de autobuz spun ei de mare viteza care este desemnat sa traverseze orasul in scurt timp). Puteti sa va imaginat in aceste conditii, antrenamentul de autoaparate pe care l-au mostenit/dezvoltat acesti oameni, genele fricii, transmise din generatie in generatie dar si genele supravietuirii care i-au protejat de-a lungul timpului. Ne place sa spunem despre ei ca sunt lenesi, ca sunt urati, ca sunt violenti, ca au un miros aparte etc.Dar sa ne gandim un pic la istoria lor?Cati ani au indurat violenta, rautatea, atrocitatile albilor? Cata durere, frica, pierdere, sfarsire sufleteasca, deznadejde, groaza…etc.Au fost tratati ca pe animale!Poate  mai rau cateodata .Si acum, ce?Asteptam sa fie draguti, sa ne astepte si sa ne si pupe picioarele. Ne urasc poate.Va spun sincer, nu ii codamn.Dar pot sa va spun ca am cunoscut printre ei oameni destepti, constiinciosi, cu temele facute, eleganti si cu multe cuvinte de lauda. E nevoie de timp sa evolueze mai mult. Nu sunt lasati sa evolueze mai mult.Nu este interesul nimanui ca ei sa evolueze. 

In continuare ei considera ca sunt condusi de albi. Si sunt sigura ca asa si este. Le place sa glumeasca pe tema asta si sa spuna ca “sunt Independenti dar nu sunt Liberi”. Isi aleg presedintele dar se stie ca in spatele presedintelui vor fi intotdeauna reprezenti ai albilor care ii vor conduce in fapt. Intr-un cuvant, marioneta!Imaginati-va numai cate generatii au fost “biciute” numai si daca incercau sa ridice capul din pamant.Pot fi oarecum comparati cu noi, numai ca la ei ganditi-va, a fost cel putin de 100 de ori mai mare raul.Ma intreb, cate generatii vor avea nevoie sa curete gena de suferinta, ura si lipsa de educatie?Cat timp vor avea nevoie sa evolueze. Sunt bogati in resurse naturale, extraordinar de bogati. Si atunci?Ce le lipseste?Dar noua, romanilor, ce ne lipseste?Parerea mea este ca le lipseste acelasi lucru ca si noua, unitatea.Un scop si o directie buna si niste conducatori care sa vada interesul tarii si atat. Atunci cand toti ar trage in aceeasi directie, "carul" ar incepe sa se miste totul spre bine.

Si totusi, la nivelul familiei, veti vedea o unitate mai ceva decat in cele  mai unite comunitati din lume. Cei cu care am intrat in contact au vizitat cel putin o data pana acum SUA si UK.Pot face o comparatie simplista intre cele doua si clar ei prefera SUA. De ce?Pentru ca este “black friendly” , sau mai bine spus este mai “friendly” si atat, ceea ce europenilor le lipseste (in viziunea lor). Si ce credeti?Le place foarte mult SUA, dar doar sa plece in vacanta. Pe principiul “nicaieri nu-i mai bine ca acasa”, “fie painea cat de rea, tot mai buna-i in tara ta”, li se face dor si isi doresc sa se intoarca, la ei acasa, in tara lor.Eu ma asteptam sa vrea sa ramana pe acolo, prin tari civilizate dar nu... Am fost foarte surprinsa de acest lucru si i-am intrebat ce le lipseste? Mi-au spus foarte mandri :cultura!O cultura  construita in timp, in vremurile vitrege, o tehnica de supravietuire care acum i-a transformat intr-un popor frumos in esenta.Spun ca le lipseste compasiunea pe care o regasesc in tara lor. Ca in SUA si Europa, tot mai multo oameni au nevoie de psiholog sau tot mai multi oameni sunt in depresie sau se sinucid. La ei in tara nu au nevoie de asa ceva pentru ca terapia (in caz de nevoie) se face in interiorul familiei.Si la bine,dar si la greu, au foarte multi sustinatori in randul familiei si in randul prietenilor. Ca sa inteleg mai bine le-am cerut sa-mi explice cu exemple cum functioneaza aceasta sustinere.I-am pus in fata unui fapt: ai o problema sufleteasca, de inima ranita, de dragoste de exemplu.Probleme care de multe ori par intime, greu de discutat cu ceilalti si duse de obicei ca o povara proprie. Ma gandeam ca or sa spuna "nuuu, la probleme intime, nu ne bagam!".Stiti ce mi-au spus? "Nu exista probleme nerezolvabile.Orice problema ai avea, se face comitet de familie, si aici ma refer la absolut toti membri si se pune planul la cale, concret, in sensul ca discuta problema, o analizeaza,fac un plan de actiune si gasesc solutii. Ei spun, si este normal, ca de multe ori cel implicat in problema, risca sa se piarda in paienjenisul ei si sa nu mai gaseasca o solutie.Si atunci clar are nevoie de sustinere si de minti limpezi, clare, neimplicate, ca sa poata gasi o solutie.A sarit unul dintre ei sa imi spuna un caz real, proaspat, care se intamplase chiar cu o seara inainte in familia lui: mama bolnava, indemnata  de sora lui (sora medicala) sa mearga la doctor. Ea refuza asa cum facem poate multi dintre noi cand e vorba de doctor.El, plecat din localitatea de bastina, nu putea interveni. Alti trei membri ai familiei (verisori, unchi)  au aflat de situatie, si au venit si au luat-o pe sus sa o duca la spital.Nimeni nu e lasat singur la greu.In felul asta, spune ea, nu vei vedea un Nigerian care sa se sinucida. Ca de fiecare data, imi vine sa fac o gluma si le spun ca “nici daca ar vrea nu ar putea, daca nu il lasati nici o clipa singur”. Rad si ei si apoi imi povestesc alt exemplu: sa presupunem ca moare sotul unei matusa din familie. Ideea e ca este o regula nescrisa faptul ca aceasta femeie nu va fi lasata singura in casa 1,2,3 luni, sau atat cat va fi nevoie pana isi va reveni dupa acest eveniment nefericit si va fi in stare sa aibe grija de ea singura.Alt exemplu a fost ca daca ea are nevoie de bani ia (nu imprumuta) de la sora ei, dar in acelasi timp este stiut  in orice clipa ca daca sora ei va avea nevoie se va putea baza pe ea. Au concluzionat cu fraza ca stiu foarte clar ca acest tip de ajutor este MUTUAL!Cred ca asta este esenta acestei culturi.Mutualitatea!Ceva ce noua a inceput sa ne lipseasca, aproape cu desavarsire. Uitam atunci cand ne este bine cum cand ceilalti ne-au sarit in ajutor la rau si uitam sa sarim in ajutor chiar si fara sa asteptam nimic. Uitam sa fim buni unii cu ceilalti si uitam ca nu stim niciodata ce ne poate aduce ziua de maine, si ca poate ceea ce oferim astazi, vom primi in schimb maine ca pe o rasplata. Si aici imi vine in minte acel proverb:"You get what you give!". Cred ca spune mai mult decat as putea spune eu in o mie de tratate sau cuvinte. Simplu: "Primesti ceea ce daruiesti!".


Iar cel mai suprinzator lucru pe care l-am aflat despre ei, este ca datorita conditiilor atmosferice,  fie  ei barbati sau femei, nu le creste parul. Da, m-ati auzit bine, nu le creste parul: ii veti vedea ori cu chelie ori cu niste smocuri foarte scurte de "asa zis par" de care femeile se "agata" efectiv ca sa isi ataseze un fel de extensii pentru a avea par lung sau sau acele codite impletite pe care noi le vedem la ei, iar cele mai multe dintre ele, deoarece este mai comod si mai ieftin, poarta peruca. Am fost foarte surprinsa sa aflu acest lucru mai ales ca, in mintea mea, ei au un par cret, foarte bogat.Se pare ca realitatea nu este chiar ca cea imaginata in capul meu. :) 

Cafeaua care se servea in birou era fara cofeina. Eu eram oarecum surprinsa, deoarece nu intelegeam rostul unei cafele fara cofeina la birou. Cand i-am intrebat " de ce?", stiti ce mi-au spus? Au spus ca pe ei ii doare capul de la cafeaua cu cofeina. Nu glumesc, exact asta a fost explicatia. Iar am fost foarte surprinsa!!!

Un alt lucru interesant despre ei pe care l-am aflat dintr-o discutie intamplatoare. Intr-o zi ajunsesem cu discutiile la capitolul copii si am aflat ca statul ii sustine si le permite sa aibe maxim 4 copii. Daca ei decida sa aibe mai mult de 4 o fac pe cont propriu. In acest context am aflat ca bunica colegei mele a avut 9 copii si numai doi au supravietuit. Deoarece erau needucati ei credeau ca le-au murit copii datorita unui blestem adus de Sirene (adevaratele sirene ale marii). Numai ca,de fapt, s-a descoperit ca exista o boala transmisa genetic foarte comuna la ei numita "sickle cell diseas", o boala genetica prin care este afectata hemoglobina copilului si produce moartea infantila. In ultimii ani de cand s-a facut aceasta descoperire, se fac teste genetice si fiecare stie ce "grupa genetica " are. Iar cand se formeaza un cuplu, cei doi se intreaba reciproc asupra acestei grupe genetice astfel incat sa nu exista riscul unei combinatii cu risc mare de dezvoltare a bolii respective la copii.Este un fel de RH probabil dar cu alte complicatii. Dar sa vedeti cat de mult a trebuit sa ne explice despre acest lucrul deoarece nici eu nici ceilalti colegi straini nu intelegeam la ce se refera. Este un lucru pe care nu l-am auzit pana acum si nu puteam sa il inteleg. Iar cand am citit pe internet am gasit si explicatia: este o boala dezvoltata in special la negri-africani sau negri-americani.Deci in special la rasa neagra. Colega mea locala a fost extrem de mirata ea insasi de acest lucru, intrebandu-se apoi toata ziua " Oare de ce doar la noi?".Oricum, esenta este ca atunci am realizat ca suntem diferiti chiar ca si specii, nu doar la culoarea pielii.

Iar despre culoarea pielii as vrea sa va spun ca nimeni pe lumea asta nu are dreptul sa o judece. Atunci cand vorbim despre lucruri innascute este absolut nedrept sa le judecam. Ganditi-va doar, nu alegem cu ce culoare de piele sa nastem, cu ce marime de nas, cu ce marime la pantofi, cu ce culoare a parului sau alte chestii fizice pe care le primim pur si simplu. Si atunci, cum poti sa judeci/critici pe cineva pentru oricare din aceste lucruri? Este absolut nedrept si este un lucru pe care nu am sa-l inteleg niciodata. Sigur ca lucrurile se schimba atunci cand vorbim de actiunile fiecaruia in parte. Acolod eja este o alegere, un lucru care este gandit si facut si care daca se vrea, poate fi schimbat. Dar asta este o alta poveste. Vorbeam aici strict de  lucrurile pe care nu le alegem, le primim, si atat.As vrea doar sa va spun un lucru. Atunci cand am fost in aceste locuri gen Nigeria si Trinidad, am fost "lebada alba" in lacul cu "lebede negre". Stiti cum e sa te simti diferit majoritatii? Va spun eu, nu foarte confortabil. Te simti ca si cum ai umbla cu un reflector asupra ta si oriunde te-ai duce, oricum te-ai imbraca sau orice ai spune, atragi atentia asupra ta.Si aici nu ma refer la a te face remarcat doar in sensul bun.Ma refer la a te face remarcat "oricum" si in orice sens, fie el bun sau rau. Tot ce va pot spune este ca nu m-am simtit pur si simplu  confortabil si am avut tot timpul senzatia tampita ca nu pot face lucruri pe care un om normal, localnic le poate face. Ar trebuie ca fiecare rasist sa traiasca macar o data senzatia asta.

Sunt multe de spus. Am incercat sa va prezint realitatea privita prin ochii lor dar si vazuta de mine. Sper ca ati reusit sa va faceti o idee. Am sa pun si niste poze "miscate" bineinteles, facute din masina, care sa va introduca mai mult in peisaj. Stiu ca nu este la fel de placut ca Indonezia sau poate Trinidad, dar este realitatea lucrurilor traite intr-un colt pe aceasta planeta.Asa ca, parerea mea este ca nu trebuie sa fim ingoranti.

Pe curand cu poze din peisaj dar pana atunci nu uitati  sa CREDETI,TRAITI si IUBITI astazi, ca si cum ar fi ultima zi

Viata E Fantasticaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Patrunde in Lumea Mea Fantastica si spune-ti parerea! :D